Webmarketing
Kies voor optimale vindbaarheid in Google!
De webmarketing, oftewel zoekmachineoptimalisatie, van uw website wordt tegenwoordig steeds belangrijker. De concurrentie is moordend en een slecht vindbare website kan funest zijn voor uw (online) business. Weten zoekmachines als Google en Bing uw website optimaal te vinden? Wij zoeken het graag voor u uit en bieden u een gedegen advies voor optimale vindbaarheid op het internet. Zoekmachineoptimalisatie, of in bredere vorm Webmarketing, onderscheidt zich in 3 hoofdcategorieën, namelijk:
Hier is waar het allemaal begon. Je hebt een website en laat een zoekmachine weten waar deze over gaat. Mensen zoeken informatie via de zoekmachine en de zoekmachine bepaalt welke website het beste bij de zoekopdracht past. Komt uw website goed overeen met de zoekopdracht? Dan komt uw website gratis naar voren in de zoekresultaten. Dit alles lijkt een simpel proces, maar tegenwoordig zijn hierbij vele facetten van invloed. Globaal gezien kunnen deze worden onderverdeeld in de volgende componenten:
Van oorsprong misschien wel de belangrijkste component is de tekstcomponent. Het gaat hier om alle tekst op uw website en hoe deze tekst wordt gepresenteerd. De zoekmachine bepaalt aan de hand van tekst op een website waar deze over gaat. Als men een zoekwoord intypt kijkt de zoekmachine welke geïndexeerde website, tekstueel gezien, het meest overeenkomt met het ingevulde zoekwoord. De vindbaarheid van uw website is dus sterk afhankelijk van deze tekstcomponent. Zonder voldoende en goed/slim opgebouwde tekst wordt de website beschouwd als irrelevant en komt deze lager in de zoekresultaten terecht.
Psst; U kunt deze tekstcomponent een enorme boost geven via een eigen weblog. Wilt u meer weten over hoe u een weblog kunt inzetten om uw online vindbaarheid te optimaliseren? Klik hier voor mijn afstudeerscriptie over dit onderwerp!
Een website kan een nog zo goed opgebouwde tekst bevatten, wanneer een zoekmachine de website niet kan lezen houdt het natuurlijk op. Deze component kijkt dus vooral naar de mate van indexeerbaarheid/leesbaarheid van uw website voor zoekmachines. Ook dit hangt weer af van verschillende criteria en de technische opbouw van uw website.
De concurrentie is tegenwoordig moordend en dus wordt de populariteitscomponent steeds belangrijker. Met deze component kijken zoekmachines als Google naar de populariteit van uw website. Een heel populaire website zal wel een belangrijke website zijn, toch? De populariteit van uw website wordt onder andere gemeten door het aantal websites te tellen die naar uw website verwijzen. Dit noemt men ook wel linkbuilding. Hoe meer relevante en populaire websites naar uw website verwijzen, hoe hoger de populariteitscomponent van uw website.
Deze drie componenten vatten het proces van natuurlijke zoekmachineoptimalisatie het beste samen. Natuurlijke zoekmachineoptimalisatie betreft een strategie voor de langere termijn. Dit maakt (maandelijks) onderhoud en bijsturing noodzakelijk voor het beste resultaat. Meer weten? Neem contact met ons op!
Naast natuurlijke zoekmachineoptimalisatie bestaat er ook de mogelijkheid tot opzetten van betaalde advertentiecampagnes. Dit kan bijvoorbeeld middels Google Ads en Bing Ads. Met betaalde advertenties kan er snel een breed publiek bereikt worden en kunt u dus snel meer, doch kwalitatief hoog, websitebezoek genereren. Betaalde advertentiecampagnes bieden u zelf de mogelijkheid om te bepalen op welke zoekwoorden uw website gevonden zou moeten worden, hoeveel u maximaal voor een websitebezoeker wenst te betalen en wat u maximaal per dag aan uw campagne wilt uitgeven. Kortom, u heeft zelf alle touwtjes in handen. Er zijn verschillende manieren van betaald adverteren. Hieronder staan de prominentste opgesomd:
Wanneer u adverteert via het zoeknetwerk komen uw advertenties bovenaan of naast de natuurlijke zoekresultaten te staan. Zodoende kunt u dus heel gericht adverteren op basis van zoektermen die u zelf bepaalt.
Via display advertenties kunt u uw advertenties, zowel tekstueel als visueel, tonen op andere websites die zich hebben aangesloten bij het advertentienetwerk. Google Ads bijvoorbeeld heeft een groot aantal partners, maar ook websites van derden waarop u uw advertenties kunt aanbieden. Denk hierbij aan grote partijen als YouTube en Gmail, maar ook aan vele kleinere websites die zich bij Google Ads hebben aangesloten.
Het inzetten van een videocampagne kan bijzonder effectief zijn op videoplatformen als YouTube. Uzelf bepaalt de doelgroep van uw advertenties en zodoende waar uw advertentievideo te zien zal zijn.
Online winkelen neemt nog steeds in populariteit toe. Hierop hebben zoekmachines als Google en Bing een aparte zoekmachine ontwikkeld die zich volledig toespitst op het online winkelen. Wanneer iemand zoekt op een bepaald product, proberen deze zoekmachines de verschillende aanbieders hiervan met elkaar te vergelijken, zodat de consument gemakkelijk een passende keuze kan maken. Ook hier is er weer sprake van natuurlijke zoekresultaten en betaalde zoekresultaten, met een gelijke werking zoals eerder uitgelegd. Deze manier van adverteren kan dus vooral heel effectief zijn voor webshops.
Wanneer mensen eerder interesse hebben getoond in uw producten of diensten dan kunt u deze doelgroep opnieuw bereiken via Retargeting. Zodoende kunt u de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten en mensen alsnog overtuigen om een aankoop te doen of uw website nogmaals te bezoeken.
Social Media is bijna niet meer uit ons leven weg te denken. Via Social Media kan men eenvoudig berichten publiceren en delen met de rest van de wereld. Dit maakt het dan ook bij uitstek een interessant medium om uw doelgroep te bereiken en uw naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast leent Social Media zich uitstekend om contact te leggen met uw (potentiële) klanten en feedback van uw doelgroep in kaart te brengen.
Ook bij Social Media kan er weer het onderscheid gemaakt worden tussen de gewoonlijke gratis berichten en betaalde berichten. Via de betaalde berichten kan eveneens heel effectief retargeting worden ingezet, waarbij mensen die reeds interesse hebben getoond in uw producten of diensten opnieuw kunnen worden bereikt.
Hoewel in het verleden tegengesproken door Google zelf, bestaan er al langere tijd geruchten dat de aanwezigheid op Social Media, en de likes & retweets, van invloed zijn op de natuurlijke zoekmachineoptimalisatie (SEO) van uw website. Zoals eerder aangegeven veranderen de vereisten voor een goede positie in de zoekresultaten (algoritme) continu. De toenemende concurrentie maakt het ook voor zoekmachines noodzakelijk om meerdere en nieuwe parameters te gebruiken voor het optimaliseren van hun zoekresultaten. Vanuit dit perspectief zou afgeleid kunnen worden dat Social Media in mindere of meerdere mate van invloed is op de positionering in de zoekresultaten. Een goede ‘Social Media presence’ is dus wel degelijk aan te raden in uw SEO strategie.
Psst; U kunt uw relatie met (potentiële) klanten intensiveren middels een eigen weblog. Wilt u meer weten over hoe u een weblog kunt inzetten om uw online vindbaarheid op o.a. Social Media te optimaliseren? Klik hier voor mijn afstudeerscriptie over dit onderwerp!
Gebruikt u onderstaand formulier om een vrijblijvende offerte aan te vragen!